Τετάρτη, 10 Απριλίου 2013

Διδάσκοντας στοιχειομετρία....φτιάχνοντας σάντουιτς



Διδακτικοί στόχοι
Ο μαθητής θα πρέπει να είναι σε θέση:
1.     Να συσχετίζει το παράδειγμα της καθημερινότητάς του φτιάχνοντας σάντουιτς με τις χημικές αντιδράσεις
2.     Να περιγράφει ποιο είναι το αντιδραστήριο σε έλλειμμα και το αντιδραστήριο σε περίσσεια με την βοήθεια παραδειγμάτων σάντουιτς ή χημικών αντιδραστηρίων
3.     Να μπορεί να ανιχνεύει ποιο είναι το αντιδραστήριο έλλειμμα και το αντιδραστήριο σε περίσσεια  σε μία χημική εξίσωση όταν δίνονται οι αρχικές ποσότητες αντιδρώντων.

Χρησιμοποιώντας την προσομοίωση Αντιδραστήρια, Προϊόντα και Υπολείμματα από το link http://phet.colorado.edu/el/simulation/reactants-products-and-leftovers μπορούμε να φτιάξουμε το δικό μας σάντουιτς και κατόπιν να δούμε πόσα διαφορετικά σάντουιτς μπορούμε να φτιάξουμε με διαφορετικές ποσότητες συστατικών.



Έστω ότι φτιάχνουμε σάντουιτς χρησιμοποιώντας την συνταγή που φαίνεται στην διπλανή εικόνα.  

Χρησιμοποιώντας μάλιστα τα σύμβολα Ψ για μία φέτα ψωμί και Τ για μία φέτα τυρί και Ψ2Τ για το σάντουιτς που αποτελείται από 2 φέτες ψωμί και 1 φέτα τυρί, μπορούμε να αναπαραστήσουμε την συνταγή ως εξής:
2 Ψ  +    -- 1 Ψ2Τ 


3 σχόλια:

  1. Βρίσκω εξαιρετικό το φύλλο εργασίας.
    Έχω χρησιμοποιήσει την ιδέα στη Βθετική με καλά αποτελέσματα.
    Όμως δεν έχει αφαιρεθεί η στοιχειομετρία με περίσσειες την τρέχουσα σχολική χρονιά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συνάδελφε Δημήτρη χαίρομαι εαν το βρίσκεις χρήσιμο. Όσον αφορά το θέμα της περίσσειας, έχεις απολυτο δίκιο ότι είναι εκτός ύλης. Επειδή όμως,είναι άλλα αυτά που διδάσκουμε στην τάξη(και πιστεύουμε ότι πρέπει να πάρουν τα παιδιά φεύγοντας από την τάξη αυτή) και άλλα αυτά που εξετάζουμε τον Ιούνιο, θεωρώ ότι καλό είναι να γίνεται μία νύξη στα παιδιά για το θέμα της περίσσειας στην Α' Λυκείου. Φυσικά, το θέμα το συζητάμε στην τάξη δεδομένου ότι κάποιοι θα πάνε Θετική του χρόνου, και δεν το εξετάζω τον Ιούνιο. Όσες φορές έχω αναφέρει κάτρι σε προηγούμενη τάξη το οποίο το χρειάζονται σε επόμενη(π.χ. κάνω γραφή χημικού τύπου στην Γ' Γυμνασίου)τα παιδιά αλλά και εγώ το έχουν βρει μπροστά τους. Δεβ ξέρω εαν κάνω καλά ή κάποιοι άλλοι συνάδελφοι κινούνται διαφορετικά. Απλά μια γνώμη αναφέρω.
    Με εκτίμηση
    Πέτρος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συνάδελφε Πέτρο
      Απλά έκανα την ερώτηση για να βεβαιωθώ. Όσον αφορά στην αναγκαιότητα της διδασκαλίας της περίσσειας, δύσκολα θα βρεθεί χημικός να εναντιωθεί
      ευχαριστώ για την απάντηση
      επίσης με εκτίμηση
      Δημήτρης

      Διαγραφή